Γιατί πιστεύετε ότι παχαίνετε;Δεν έχω όρια, δεν σταματάω να τρώω, διαρκώς τσιμπολογώ

Χωρίς σχόλια Share:

«Γιατί πιστεύετε ότι παχαίνετε;». «Δεν έχω όρια, δεν σταματάω να τρώω, διαρκώς τσιμπολογώ», μου αποκρίνεται. Αργότερα θα απαντήσει πιο κατάλληλα στην ερώτησή μου, όταν θα ανακαλύψει γιατί δεν έχει όρια.

Κοιτάζω την πλάτη της καθώς πηγαίνει να ζυγιστεί. Το βήμα της είναι διστακτικό… η κίνησή της έχει μια ντροπή που εκφράζεται σε διστακτικότητα. Λες και το βάδισμά της προδίδει τις σκέψεις της: «Να ζυγιστώ; Να το αποφύγω; Δεν θέλω να το δω».

Κοιτάζω το σώμα της. Ποια είναι τα όριά του; αναρωτιέμαι. Εκείνη τα γνωρίζει; Ο όγκος της καταλαμβάνει τον «χώρο» που χρειάζεται. Ζυγίζεται, βλέπει και ακούει τα κιλά της.

Απογοητεύεται ενώ ταυτόχρονα δυσανασχετεί. Τα βάζει με τον εαυτό της. Καταλαβαίνω πόσο αφόρητο είναι γι’ αυτήν.

Η απάντησή της αργότερα στην κουβέντα μας μαρτυρά πως δεν γνωρίζει τα όριά της, πόσο δηλαδή έχει φάει, πόσα κιλά είναι, πόσο δεν φταίει για όλα αυτά, πόσο έχει δικαίωμα να μην ξέρει πώς να το αντιμετωπίσει και πόσο είναι δικαιολογημένο να μην αντέχει να κάνει δίαιτα.

Κοιτώ τον θώρακά της καθώς αναπνέει και είναι σαν να αντικρίζω κι εγώ το αδιέξοδό της, το αδιέξοδο του βάρους της με τα ελλειμματικά του όρια.

Σαν να της λείπει κάτι και παχαίνοντας το γεμίζει. Γεμίζει για να γίνει μία ΑΛΛΗ. Εκείνη όμως δεν έχει ιδέα από όλα αυτά.

Το μόνο που αντιλαμβάνεται είναι πως την πιάνει αυτή η «λύσσα» και τρώει και δεν πρέπει. Δεν πρέπει γιατί «να πώς έγινα τώρα, είμαι χάλια…» μονολογεί.

Μήπως άραγε να της μιλήσω για την αιτία της «λύσσας»; Μονολογώ κι εγώ από μέσα μου μα δεν αποφασίζω να ξεκινήσω αυτή την κουβέντα. Προέχει μία ερώτηση που της κάνω:

«Γιατί πιστεύετε ότι παχαίνετε;». «Δεν έχω όρια, δεν σταματάω να τρώω, διαρκώς τσιμπολογώ», μου αποκρίνεται. Αργότερα θα απαντήσει πιο κατάλληλα στην ερώτησή μου, όταν θα ανακαλύψει γιατί δεν έχει όρια.

Πάλι αργότερα μέσα στον χρόνο θα έρθει η συζήτηση για τα όρια, θα παρατηρήσει μέσα από τις διατροφικές της συμπεριφορές πως τα όριά μας μάς βοηθούν να διαχωρίσουμε τον εαυτό μας από τους άλλους. Τι έχω να κάνω για μένα και τι έχω να κάνω για τους άλλους.

Δεν θα της πω ότι ένα μπέρδεμα στον άνθρωπο με διαταραχή βάρους είναι ότι έχει μάθει να προσαρμόζεται πολύ συχνά στο τι θέλουν οι άλλοι.

Παραχωρεί δικές του ανάγκες για να ικανοποιήσει ανάγκες άλλων. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι η παραχώρηση (έχει αδυναμία να αρνηθεί). Θα το βιώσει και αυτό όταν χρειαστεί να έρθει αντιμέτωπη με τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι στον εαυτό της, ως προς την ξεκούρασή της, ως προς την τροφή της, ως προς τη διασκέδασή της.

Μετά θα θελήσει μόνη της να κατοχυρώσει τον ύπνο και την ξεκούρασή της, να μάθει για τη μελατονίνη.

Κι εγώ τότε θα την ενημερώσω για τον επαρκή ύπνο:

«Εχει βρεθεί ότι συμμετέχει στη διαδικασία της επούλωσης και επιδιόρθωσης της φυσιολογικής φθοράς που υφίστανται η καρδιά και τα αγγεία, με συνέπεια, όταν δεν κοιμόμαστε επαρκώς, να αυξάνουμε τις πιθανότητες για εμφάνιση πρόωρης γήρανσης, καρδιοπάθειας, νόσου των νεφρών, υπέρτασης, σακχαρώδους διαβήτη και εγκεφαλικού επεισοδίου.

»Ο ανεπαρκής, κακός ύπνος αυξάνει και τον κίνδυνο παχυσαρκίας σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Η ισορροπία μεταξύ της γκρελίνης (ορμόνης που αυξάνει το αίσθημα της πείνας) και της λεπτίνης (ορμόνης που ρυθμίζει το αίσθημα κορεσμού από το φαγητό) διαταράσσεται όταν δεν επαρκεί ο ύπνος μας, με συνέπεια να αυξάνεται το αίσθημα της πείνας και να τρώμε περισσότερο.

»Ο ύπνος επηρεάζει τη λειτουργία ακόμη μιας σημαντικής ορμόνης, της ινσουλίνης, η οποία είναι υπεύθυνη για τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Η έλλειψη ύπνου έχει αποτέλεσμα την αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, οδηγώντας σε αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη.

»Ο βαθύς ύπνος διεγείρει τον οργανισμό να παράγει μια ορμόνη που είναι απαραίτητη για τη σωματική ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων, καθώς και για την ευεξία των μυών σε παιδιά και σε ενήλικες και την επιδιόρθωση βλαβών στους ιστούς, συμβάλλοντας και στην αντιγήρανση. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα ενισχύεται και αυτό από τον καλό ύπνο, ενώ η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε συχνές λοιμώξεις. Ακόμη ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί να σχετίζεται με περιπτώσεις μειωμένης γονιμότητας και μειωμένης λίμπιντο».

Εχω κι άλλη πρόταση εφαρμογής πειράματος: Διαφυλάξτε τον ύπνο σας. Ενα από τα πιο σημαντικά όρια που είναι απαραίτητο για να αδυνατίσετε. Μελετήστε με ποιον τρόπο θα βρείτε 7 με 8 ώρες βραδινού ύπνου ημερησίως.

Σκεφτείτε: όταν λέτε «πάω για ύπνο», αυτομάτως αρνείστε. Είναι σαν να λέτε «όχι» σε οτιδήποτε καλείστε να κάνετε. Θέτετε πρώτα την υποχρέωση απέναντί σας και όχι τις υποχρεώσεις (που εσείς βιώνετε) απέναντι στους άλλους.

Ξέρετε ότι

✔ Κανονικά, τα επίπεδα της μελατονίνης αρχίζουν να αυξάνονται στα μέσα της ημέρας, από το απόγευμα και μετά, προς το βράδυ αργά, παραμένουν σε υψηλά επίπεδα για το μεγαλύτερο μέρος της νύχτας και στη συνέχεια υπάρχει πτώση τις πρώτες πρωινές ώρες.

✔ Το φως επηρεάζει το πόση μελατονίνη θα παράγει το σώμα σας. Κατά τη διάρκεια των μικρότερων ημερών του χειμώνα το σώμα σας μπορεί να παράγει μελατονίνη νωρίτερα ή αργότερα μέσα στην ημέρα από το συνηθισμένο. Αυτή η αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα της εποχικής συναισθηματικής διαταραχής (SAD) ή στην κατάθλιψη του χειμώνα.

✔ Τα φυσικά επίπεδα μελατονίνης παρουσιάζουν μια αργή πτώση με την ηλικία. Μερικοί ενήλικες παράγουν πολύ μικρή ποσότητα ή και καθόλου όσο αυξάνει η ηλικία. Επίσης χαμηλά επίπεδα της μελατονίνης σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου.

Συντάκτης:
Αλίκη Πανοπούλου*
*Σύμβουλος διατροφής alpanopoulou@gmail.com

πηγή του άρθρου:www.efsyn.gr

Προηγούμενο Άρθρο

Κινόα,πώς θα φτιάξoυμε αφράτο κινόα έτοιμο για σερβίρισμα!

Επόμενο Άρθρο

Εξοικονομώ κατ΄οίκον:αύριο Τρίτη η έναρξη υποβολής των αιτήσεων

Δείτε επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.