Αλάτι – Ο ρόλος του στην πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου: Διαμάχες και προκλήσεις

Χωρίς σχόλια Share:

Αλάτι -Η κατανάλωση αλατιού με μέτρο είναι ασφαλής για την καρδιαγγειακή υγεία;
Η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα αλατιού έχει αρνητικές συνέπειες για την υγεία της καρδιάς;
Η υπερβολική μείωση του αλατιού σχετίζεται με μεγαλύτερο και όχι με μικρότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο;

Ο ρόλος της πρόσληψης αλατιού στην πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου: διαμάχες και προκλήσεις

«Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά η καθημερινή κατανάλωση αλατιού να είναι μικρότερη των δύο γραμμαρίων, δηλαδή ένα κουταλάκι αλατιού τη μέρα, ως προληπτικό μέτρο κατά της καρδιαγγειακής νόσου. Όμως υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που να δείχνουν ότι όντως βελτιώνεται η υγεία των ανθρώπων με ένα τόσο χαμηλό επίπεδο κατανάλωσης», δήλωσε ο Dr Andrew Mente και επεσήμανε ότι σε καμία χώρα δεν έχει επιτευχθεί τόσο χαμηλή ανά κεφαλή κατανάλωση.

Αυτή η δήλωση του Dr Andrew Mente έχει σχέση με μια νέα μεγάλη διεθνή επιστημονική έρευνα,η οποία συμπεραίνει πως το αλάτι είναι ασφαλές για τη μεγάλη πλειονότητα των ανθρώπων, εφόσον καταναλώνεται με μέτρο. Η μελέτη υποστηρίζει ότι η υπερβολική μείωση του αλατιού σχετίζεται με μεγαλύτερο και όχι με μικρότερο καρδιαγγειακό κίνδυνο και συνεπώς τα πολύ χαμηλά επίπεδα κατανάλωσης αλατιού μπορεί να είναι εξίσου επιβλαβή για την υγεία με τα υψηλά επίπεδα κατανάλωσης.

Η πρόσληψη νατρίου συνδέθηκε με καρδιαγγειακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια μόνο σε κοινότητες όπου η μέση πρόσληψη ήταν μεγαλύτερη από 5 g / ημέρα. Μια στρατηγική για τη μείωση του νατρίου σε αυτές τις κοινότητες και τις χώρες θα μπορούσε να θεωρηθεί αναγκαία,αλλά όχι σε άλλες.

Η μελέτη -που αναζωπύρωσε την επιστημονική διαμάχη για το ποιο επίπεδο κατανάλωσης αλατιού πρέπει να θεωρηθεί ασφαλές,αλλά και να φέρει,για άλλη μια φορά,σύγχυση στους καταναλωτές- συμπέρανε ότι υπάρχουν αυξημένοι κίνδυνοι εμφράγματος ή εγκεφαλικού μόνο όταν κανείς καταναλώνει πάνω από πέντε γραμμάρια αλατιού τη μέρα, τα οποία ισοδυναμούν με περίπου δυόμισι κουταλάκια αλατιού.

Η μελέτη έλαβε σε 21 χώρες,και συμπεριέλαβε στοιχεία για 94.000 άτομα.

Οι επιλέξιμοι συμμετέχοντες ήταν ενήλικες ηλικίας 35-70 ετών,χωρίς καρδιαγγειακή νόσο, δειγματοληπτικά από τον γενικό πληθυσμό 21 χωρών -Αργεντινή, Μπαγκλαντές, Βραζιλία, Χιλή, Κίνα, Κολομβία, Ινδία, Ιράν, Μαλαισία, Παλαιστίνη, Πακιστάν, Φιλιππίνες, Πολωνία, Σαουδική Αραβία, Νότια Αφρική, Σουηδία, Τανζανία, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Ζιμπάμπουε-, και διαπίστωσε ότι ο αυξημένος καρδιαγγειακός κίνδυνος και εγκεφαλικών επεισοδίων προκύπτει μόνον όταν η ημερήσια μέση κατανάλωση αλατιού υπερβαίνει τα 5 γραμμάρια.

Η Κίνα είναι η μόνη χώρα,από τις κοινότητες που εξετάστηκαν,που το 80% είχε ημερήσια κατανάλωση αλατιού πάνω από πέντε γραμμάρια, ενώ σε άλλες χώρες η πλειοψηφία των ατόμων που είχαν συμπεριληφθεί στα τοπικά δείγματα είχαν μέση ημερήσια κατανάλωση 3-5 γραμμάρια.

Οι αντιθέσεις όμως των επιστημόνων είναι ήδη εμφανείς-ας δούμε κάποιες:

«Διαπιστώσαμε ότι όλα τα σοβαρά καρδιαγγειακά προβλήματα, καθώς και ο θάνατος, ήσαν μειωμένα στις κοινότητες και στις χώρες όπου υπήρχε αυξημένη κατανάλωση καλίου, το οποίο υπάρχει σε φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, πατάτες, ξηρούς καρπούς και όσπρια» δήλωσε ο Dr Andrew Mente .

«Δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία ότι οι άνθρωποι με μέτρια ή μέση κατανάλωση νατρίου πρέπει να μειώσουν την κατανάλωσή του για να προλάβουν ένα έμφραγμα ή ένα εγκεφαλικό», δήλωσε και ο αναπληρωτής καθηγητής ιατρικής  Dr. Martin O’Donnell,και συνεχίζει:Επομένως, μέχρι να προκύψουν νέα στοιχεία, το βέλτιστο εύρος κατανάλωσης νατρίου θα πρέπει να θεωρείται ότι είναι μεταξύ 3 και 6 g /

Άλλοι όμως επιστήμονες εμφανίσθηκαν από επιφυλακτικοί έως αρνητικοί για τα συμπεράσματα της νέας μελέτης. Ο dr Thomas Sanders του King’s College του Λονδίνου-Professor of Nutrition and Dietetics- δήλωσε ότι «αυτό που είναι επίμαχο στη νέα μελέτη είναι το συμπέρασμά της πως δεν αξίζει ή ακόμη και βλάπτει να μειώσει κανείς την κατανάλωση του αλατιού στο επίπεδο που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Όμως ο αυξημένος κίνδυνος καρδιοπάθειας σε όσους προσλαμβάνουν μικρή ποσότητα αλατιού από τη διατροφή τους είναι απίθανο να οφείλεται σε αυτό, καθώς δεν υπάρχουν γνωστοί μηχανισμοί που θα μπορούσαν να εξηγήσουν κάτι τέτοιο».

Στις ΗΠΑ, οι τρέχουσες συστάσεις υπογραμμίζουν τη μείωση του διαιτητικού αλατιού και την ταυτόχρονη αύξηση της κατανάλωσης διαιτητικού καλίου

«Το αλάτι είναι βασικό θρεπτικό συστατικό. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει μια σχέση συγκεκριμένη μεταξύ της πρόσληψης αλατιού και των καρδιαγγειακών συμβάντων, αλλά δεν υπάρχει συναίνεση για το πού βρίσκονται οι μικρότεροι και οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι.»*

Πιο επιθετικός ο καθηγητής καρδιαγγειακής ιατρικής Graham MacGregor του πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου, δήλωσε ότι «όλα τα στοιχεία δείχνουν πως η μείωση του αλατιού οδηγεί σε μείωση των περιστατικών καρδιαγγειακής νόσου, της κυριότερης αιτίας θανάτου και αναπηρίας παγκοσμίως. Μελέτες αμφιλεγόμενης επιστημονικής ποιότητας δεν θα έπρεπε να θεωρηθούν μέρος των διαθέσιμων επιστημονικών δεδομένων».

Και στο:https://qmro.qmul.ac.uk/xmlui/handle/123456789/39303 επισημαίνει:Ισχυρά στοιχεία δείχνουν ότι η μείωση της πρόσληψης αλατιού μειώνει την αρτηριακή πίεση και μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θέσει έναν παγκόσμιο στόχο ώστε να μειωθεί η πρόσληψη αλατιού από το σημερινό επίπεδο που είναι περίπου 10 g ημερησίως σε <5 g ημερησίως. Αυτή η σύσταση έχει αμφισβητηθεί από αρκετές μελέτες, συμπεριλαμβανομένης της συγκεκριμένης μεγάλης μελέτης, οι οποίες έχουν προτείνει μια διαφορετική σχέση μεταξύ πρόσληψης αλατιού και κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου. Ωστόσο, αυτές οι μελέτες είχαν σοβαρά μεθοδολογικά προβλήματα,και κατά συνέπεια, τα ευρήματα από τέτοιες μελέτες πρέπει να χρησιμοποιούνται με μεγάλη προσοχή,διότι μπορεί να βλάψουν τη δημόσια υγεία.

πηγές πληροφόρησης:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5928163/
thelancet.com
*nutritioncoalition.us
jamanetwork.com
academic.oup.com

Κέιμενα,επιμέλεια:galatsinew.gr

Προηγούμενο Άρθρο

Greenwave Festival 2018 -Ο πλανήτης δεν είναι μιας χρήσης

Επόμενο Άρθρο

Περσείδες : Με το βλέμμα στραμμένο στον νυχτερινό αποψινό ουρανό για να δούμε τα πεφταστέρια

Δείτε επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων.