Ο χαμένος ύπνος της εβδομάδας δεν αναπληρώνεται με τον ύπνο του Σαββατοκύριακου

Χωρίς σχόλια Share:

Όσο και να κοιμηθούμε το Σαββατοκύριακο, ο ύπνος που χάσαμε μέσα στην εβδομάδα δεν αναπληρώνεται!
Αυτό διαπίστωσε έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Current Biology και η οποία εξέτασε τις συνήθειες ύπνου 36 ατόμων, από 18 έως 39 ετών

Οι ερευνητές πήραν δύο ομάδες υγιών ανθρώπων και περιόρισαν τον ύπνο τους,τους επέτρεψαν δηλαδή να κοιμηθούν για μόνο 5 ώρες κάθε βράδυ.
Η μία ομάδα κοιμόταν μόνον αυτές τις ώρες καθ’όλη τη διάρκεια της έρευνας, ενώ η άλλη μπορούσε να αναπληρώσει το χαμένο ύπνο της το Σαββατοκύριακο.
Και οι δύο ομάδες βρέθηκε να τσιμπολογούσαν περισσότερο τη νύχτα  και κέρδισαν βάρος και παρουσίασαν σημάδια επιδείνωσης της μεταβολικής υγείας σε σύγκριση με την προ μελέτης εποχή.
«Στο τέλος, δεν είδαμε κανένα όφελος στον μεταβολισμό των ανθρώπων που κατάφεραν να κοιμηθούν για να αναπληρώσουν τον ύπνο τους το Σαββατοκύριακο», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Chris Depner, καθηγητής Φυσιολογίας και επιστημονικός συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο του Colorado Boulder.
Η μελέτη έδειξε ότι ο υπερβολικά λίγος ύπνος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο μιας σειράς προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας και του διαβήτη τύπου 2, εν μέρει αυξάνοντας την ανάγκη για φαγητό τις βραδυνές ώρες μειώνοντας την ευαισθησία στην ινσουλίνη ή την ικανότητα του οργανισμού να ρυθμίζει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

Ο ανεπαρκής ύπνος και οι ανεπιθύμητες διαταραχές ύπνου θέτουν τους ανθρώπους σε αυξημένο κίνδυνο και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας και του διαβήτη.

Σε αυτή τη νέα μελέτη, οι ερευνητές ήθελαν να μάθουν τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της εβδομάδας στα άτομα που έχουν υποστεί στέρηση ύπνου και οι οποίοι προσπάθησαν να τον αναπληρώσουν το Σαββατοκύριακο
Πήραν 36 άτομα ηλικίας 18 έως 39 ετών και για δύο εβδομάδες τα κράτησαν σε εργαστήριο όπου και οι ερευνητές παρακολουθούσαν την πρόσληψη τροφής, την έκθεση στο φως και τον ύπνο τους.
Αν και οι αριθμοί μπορεί να φαίνονται μικροί, οι ειδικοί ανέφεραν ότι αυτό ήταν ένας πολύ μεγάλος αριθμός συμμετεχόντων για μια μελέτη ύπνου αυτού του είδους.
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες:
Στην πρώτη δεν επιτρεπόταν περισσότερο από πέντε ώρες ύπνος τη νύχτα για διάστημα εννέα νυχτών – ομάδα με περιορισμό του ύπνου
Στη δεύτερη δεν επιτρεπόταν περισσότερο από πέντε ώρες ύπνος για πέντε ημέρες,στη συνέχεια το Σαββατοκύριακο μπορούσαν να κοιμηθούν όσο τους άρεσε πριν επιστρέψουν σε δύο ημέρες περιορισμένου ύπνου – ομάδα ανάκαμψης Σαββατοκύριακου
Η τρίτη ομάδα κοιμόταν αρκετά – εννέα ώρες κάθε βράδυ για εννέα νύχτες – ομάδα ελέγχου
Τα άτομα των ομάδων με περιορισμό του ύπνου πήραν βάρος κατά τη διάρκεια της μελέτης ,ελαφρώς περισσότερο από 1kg, και έγιναν λιγότερο ευαίσθητα στην ινσουλίνη, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Current Biology.
Ενώ όσοι ανήκαν στην ομάδα ανάκαμψης είδαν ελαφρές βελτιώσεις το σαββατοκύριακο,π,χ δεν έτρωγαν τη νύχτα,που όμως έπαψαν να ισχύουν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας εργασίας περιορισμένου ύπνου.
Σε ορισμένους τομείς η ομάδα ανάκαμψης το Σαββατοκύριακο είχε τα χειρότερα αποτελέσματα.
Η ευαισθησία στην ινσουλίνη μειώθηκε κατά 13% στην ομάδα με μειωμένο χρονικό όριο ύπνου, ενώ στην ομάδα ανάκαμψης το Σαββατοκύριακο επιδεινώθηκε κατά 9% έως 27%.
Ένα πρόβλημα ήταν ότι οι άνθρωποι που είχαν την ευκαιρία να αντικαταστήσουν τον χαμένο ύπνο αγωνίστηκαν να το κάνουν.
Στο τέλος, η ομάδα αποκατάστασης πέτυχε μόλις 66 λεπτά περισσότερο ύπνο κατά μέσο όρο το σαββατοκύριακο.
Οι ειδικοί δήλωσαν ότι, αν και οι επιπτώσεις στην υγεία που παρουσιάστηκαν στη μελέτη είναι μικρές, είναι πιθανό με το πέρασμα των μηνών και των ετών τα προβλήματα να μεγιστοποιηθούν με απρόσμενα αποτελέσματα. 
Είπαν ότι τα ευρήματα ενισχύουν τις υπάρχουσες συμβουλές ότι είναι σημαντικό να κοιμόμαστε αρκετά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και να διατηρούμε ένα κανονικό πρόγραμμα ύπνου
Η μελέτη επικεντρώθηκε στο πώς ο περιορισμός του ύπνου και η αναπλήρωσή του με τον ύπνο το Σαββατοκύριακο επηρεάζουν την μεταβολική υγεία, παρά την ψυχική υγεία ή τη γνωστική ικανότητα.
Ο κ. Malcolm von Schantz, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Surrey -chronobiology at the University of Surrey- πρόσθεσε: «Πιστεύω ότι πρέπει να παροτρύνουμε όλους να εργάζονται να έχουν ένα κανονικό πρόγραμμα, αν μπορούν, αλλά δεν πρέπει να τους απογοητεύουμε και να τους λέμε ότι δεν έχουν την πολυτέλεια και δεν πρέπει να κοιμούνται κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.»

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:galatsinews.gr

πηγές και αναφορές:
https://www.bbc.com/news/health-47400879
https://www.dailymail.co.uk/health/article-6756963/A-weekend-lie-NOT-repay-sleep-debt-burn-candle-ends-week.html
https://www.sciencenews.org/article/sleep-recovery-weekend-health

Προηγούμενο Άρθρο

Ραμανουτζάν, ο Ινδός μαθηματικός που γνώρισε το άπειρο

Επόμενο Άρθρο

Μελέτες αναγνωρίζουν ως κυριότερη αιτία των θανάτων λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης τους πετρελαιοκινητήρες.

Δείτε επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.